Tercero verhaaltje

5 januari 2014 - Bariloche, Argentinië

Für Deutsch siehe weiter unten.

Onze route:
Punta Arenas (Chili) – Torres del Paine (Chili) - Puerto Natales (Chili) - El Calafate – El Chalten – San Carlos de Bariloche (alles Argentinië)

Beter laat dan nooit: wij wensen jullie van harte een gelukkig, gezond en voorspoedig 2014!

Hier een paar anecdotes uit Patagonië.

De wind
Patagonië is bekend voor zijn wind, dat wisten we natuurlijk ook, maar dat het daar zo hard kan blazen, hadden we niet verwacht. We bekeken de Magellan-pinguins bij Punta Arenas in een vliegende storm. De beestjes zelf hadden er geen last van, maar wij werden uit onze winddichte regenjacks geblazen.  In het nationaalpark „Torres del Paine“ moesten we met twee handen de autodeur vasthouden, om hem te kunnen open of dicht doen.  Prachtig natuurlijk,  die spitse pieken in grillige vormen, maar oh,oh, oh wat kan het daar waaien.

Het landschap
Als je de natuur in Zuid-Patagonië wilt beschrijven, verval je automatisch in superlativen.  De prachtigste bergen (Torres del Paine / Fitz Roy), de meeste guanaco’s, de grootste gletsjer (Perito Moreno) met 50 meter hoge wanden, die met een geweldige ploffen in een meer afkalven (dat heet zo).

De honden
In heel Zuid-Amerika vind je ze: de loslopende honden, zonder baasje. Meestal liggen ze ergens te slapen en doen geen vlieg kwaad. Sommige honden zoeken liefde en zijn waarschijnlijk hongerig. Deze categorie volgt de voetganger op de voet en voor je het weet, heb je een hond geadopteerd.
Dan zijn er honden met een afwijking, die bij een kruispunt auto’s opwachten. Het gebeurde ons in Puerto Natales. We waren met een huurauto onderweg, toen een troep van wel 6 honden onze auto overviel. Luid blaffend renden ze naast, achter en zelfs vóór de auto.  Ging ik sneller, werden ze nog agressiever en gaven niet op.  Het gevaar, dat één van de honden onder de wielen zou geraken, was heel groot. Toen we op de plaats van bestemming aankwamen en stopten, was de pret voor de honden blijkbaar er van af en verdwenen ze, op zoek naar een volgend slachtoffer.
Tenslotte zijn er de heel agressieve exemplaren.  Op weg naar de kapper liep ik door een rustige woonwijk, toen een middelgrote uiterst wild exemplaar mij van achteren aanviel.  Gelukkig hoorde ik hem op tijd en wist wat te doen.  Omdraaien, je groot maken, niet bewegen en niet praten.  (alles geleerd bij de „dog whisperer“). De hond scheen niet onder de indruk te zijn. Tandenblikkerend gromde en blafte hij, met schijnaanvallen op mijn benen. Mijn hartslag verdubbelde zich, maar ik gaf niet op. Tenslotte zag hij het zinloze van deze oefening in en droop af. Pfffft.

Een reis-pauze
Om even van alle belevenissen uit te rusten, hebben we voor een maand een appartement in San Carlos de Bariloche gehuurd. Na al het restaurant-eten zijn we nu blij, zelf te kunnen koken, gezond en lekker.

Vele groeten
Peter en Monika

Unsere Route:
Punta Arenas (Chile) – Torres del Paine (Chile) - Puerto Natales (Chile) - El Calafate – El Chalten – San Carlos de Bariloche (alles Argentinien)

Besser spät als nie: wir wünschen euch von Herzen ein glückliches, gesundes und erfolgreiches 2014!

Unten findet ihr einige Anekdoten aus Patagonien:

Der Wind
Patagonien ist bekannt für seinen Wind, das wussten wir natürlich auch, aber dass es dort so stark  blasen kann, hatten wir nicht erwartet. Wir beobachteten die Magellan-Pinguins bei Punta Arenas in einem rasenden Sturm. Die Viecher hatten keine Probleme damit, aber wir wurden aus unseren winddichten Regenjacken geblasen.  Im Nationalpark „Torres del Paine“ mussten wir mit zwei Händen die Autotüren festhalten, um sie öffnen oder schliessen zu können. Wunderschön natürlich, diese schroffen, scharfen Spitzen, aber oh, oh, oh, was kann es dort stürmen.

Die Landschaft
Wenn man die Natur in Süd-Patagonien beschreiben will, verfällt man automatisch in Superlativen. Die prächtigsten Berge (Torres del Paine / Fitz Roy), die meisten Guanakos, der grösste Gletscher (Perito Moreno) mit 50 Meter höhen Wänden, die mit gewaltigem Getöse in den See abkalben.

Die Hunde
Im ganz Süd-Amerika findet man sie: die freilaufenden herrenlosen Hunde. Meistens schlafen sie irgendwo und sind ungefährlich.  Manche Hunde suchen Liebe und sind wahrscheinlich hungrig.  Diese Kategorie klebt an deinen Fersen und bevor man es weiss, hat man einen Hund adoptiert.
Dann gibt es Hunde mit einer Abweichung, die bei einer Kreuzung Autos auflauern. Es passierte uns in Puerto Natales.  Wir waren mit einem Mietwagen unterwegs, als eine Gruppe von sechs Hunden  unser Auto überfiel. Laut bellend rannten sie neben, hinter und selbst vor dem Auto. Wenn ich beschleunigte, wurden sie noch aggressiver und gaben nicht auf. Die Gefahr, dass einer der Hunde unter die Räder geraten würde, war sehr gross. Als wir an unserer Destination ankamen, war der Spass anscheinend vorbei und sie verschwanden, auf der Suche nach dem nächsten Opfer.
Zum Schluss gibt es die ganz aggressiven Exemplare. Unterwegs zum Coiffeur lief ich durch ein ruhiges Wohnviertel als mich ein mittelgrosses, äusserst wildes Exemplar von hinten angriff. Glücklicherweise hörte ich ihn rechtzeitig und wusste was zu tun ist. Umdrehen, dich gross machen, nicht bewegen und nicht reden (alles gelernt beim „dog whisperer“).  Der Hund war anscheinend unbeeindruckt. Zähnefletschend knurrte und bellte er, und führte Scheinangriffe auf meine Beine aus. Mein Puls verdoppelte sich, aber ich gab nicht auf. Schlussendlich sah er das Sinnlose dieser Übung ein und verschwand. Puh.

Eine Reise-Pause
Um ein bisschen von unseren Erlebnissen aus zu ruhen haben wir in San Carlos de Bariloche für einen Monat ein Appartement gemietet. Nach allem Restaurant-Essen sind wir froh selber kochen zu können, gesund und fein.

Liebe Grüsse
Peter und Monika

1. Rineke:
    6 januari 2014
    hoi, hoi lieve monika en peter,
    we hadden al een beeld gekregen van patagonie door
    "erika op reis" (you tube??) en daardoor "dicht" bij jullie
    geweest: geen hond gezien, evenals de wind (ze is niet weg
    te blazen en ook niet door de gletcher gezakt), gaucho's en
    een bijna uitgeroeide indianenstam in het zuiden , de ruige natuur en cultuur.
    maar…. jullie verslag in woord en beeld, spant de kroon, het is weer PRACHTIG !!! DANK JE WEL !!!
    wensen jullie nog veel moois in 2014 en in gedachten zijn
    we vaak bij jullie, liefs rineke en herman XX XX
  2. Sile:
    6 januari 2014
    Hallo ihr Zwei
    Schön, dass ihr gut im 2014 angekommen seid. Die schönen Bilder zum Reisebericht sind beeindruckend. Sieht aber ziemlich kalt aus obwohl es ja dort Sommer sein dürfte ;-)
    Wir haben die paar Tage im Südtirol genossen und sind schon im normalen Alltagstrott angekommen.
    Wir wünschen euch eine schöne Zeit, erholt euch gut.
    Ganz liebe Grüsse Sile und Pius
  3. Cees Dekker:
    13 januari 2014
    Hallo Peter en Monika,
    We genieten erg van jullie reisverslag.Vrienden van ons zijn ook in Patagonie geweest,daarom is her erg herkenbaar.
    Verstandig dat jullie even een adempauze nemen.
    Ik hoop dat het goed gaat met jullie gezondheid.
    Groetjes Cees en Marjo Dekker.