Cuarto verhaaltje

9 maart 2014 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Für Deutsch siehe weiter unten.

Onze route:
San Carlos de Bariloche – Puerto Madryn – Trelev – Buenos Aires – Puerto Iguazu  (alles Argentinië)
Foz do Iguassu – Belem (Brazilië)
Paramaribo (Suriname)

Wat een reis!
We vliegen van hoogtepunt tot hoogtepunt en het einde komt langzaam in zicht. Nog een kleine twee maanden en we landen op Schiphol, met een hoofd vol indrukken en herinneringen. Waar zal ik beginnen, het is bijna teveel voor één verhaaltje.

Argentinië
„Cambio, cambio“ roepen de arbolitos (geldwisselaars, letterlijk: boompjes) op de Avenida Florida in Buenos Aires.  De mensen maken gebruik van deze half-legale service door US dollars te kopen om zo hun geld te redden. De Peso valt en valt, de prijzen stijgen en de bodem van de statelijke schatkist komt in zicht.

Het land met een paus en een koningin,  nog altijd met het image van een ontwikkeld land, stevent naar een bijna onvermijdelijke crisis.  De regering probeert tegen te sturen door het invriezen van de prijzen  en door import-beperkingen. Zo kan het bij voorbeeld gebeuren, dat BMW sojabonen moet exporteren om auto’s te mogen importeren. Maar het ergste is, dat er bij McDonalds geen ketchup meer te krijgen is.

Wij proberen natuurlijk de Argentijnse economie te ondersteunen en geven vlijtig geld uit voor hotel-overnachtingen, eten en drinken , tours, huur-auto’s en vluchten.  Op het schiereiland Valdez zien we Magellan-pinguins, zee-olifanten, maar vooral een grote kolonie zee-leeuwen. Wat je op televisie  kunt zien, zie je hier drie-dimensionaal, met de wind door je haren, en met de geur van zeeleeuwenpoep in je neus. Dat ist toch genieten, of niet?

Bij Punta Tombo moet je oppassen, dat je niet over de pinguins struikelt, zoveel, de schattingen gaan uit van ongeveer een millioen!

In Buenos Aires bezichtigen we het Teatro Colon, één van de prachtigste opera-gebouwen in de wereld.

Hét hoogtepunt van deze reis zijn echter de Iguazu-watervallen op de grens met Brazilië. Voor dit natuur-fenomeen zijn geen superlatieven te vinden. We bekijken ze van boven en van beneden, aan de Argentijnse en de Braziliaanse kant, we worden kletsnat en genieten ervan. Honderde bulderende watermassa’s, je moet ze gezien hebben, ook al is het soms dringen op de uitzichtspunten.

Suriname
Een vlak land met veel water, waar Nederlands de voertaal is, waar vele gekleurde mensen wonen, waar is dat? Nee, niet Nederland, maar Suriname natuurlijk. Ofschoon onafhankelijk  sinds 1975 leren de kindertjes tot in de verste uithoek Nederlands op school.  De mensen hier zijn zo aardig. Dat in de 17de en 18de eeuw Nederlanders slaven in Afrika kochten en naar Suriname brachten om op de plantages te werken, is algemeen bekend, maar heeft geen invloed op de goede relaties tussen de beide landen.

Paramaribo is eigenlijk een groot dorp met zijn houten huizen in de oude stad. Geen hoge gebouwen of viersporige auto-snelwegen. Een relaxte atmosfeer met lekker eten , zoals  bijvoorbeeld in het restaurant in Fort Zeelandia, direkt aan het water van de Suriname rivier. Volwassen mannen lopen hier met hun vogeltje in een kooitje rond en organizeren vogelzang-wedstrijden. Prachtig toch?

Natuurlijk moet je ook het binnenland hebben gezien dus we boeken een tour naar Anaula in het regenwoud. Dat het kan regenen in het regenwoud, was ons wel bekend, maar dat er zoveel water naar beneden zou komen, hadden we niet verwacht. Gelukkig stond de eerste dag „zwemmen in de rivier“ op het programma, (ook al was dit tussen de pirana’s).

Curaçao
De landen, die we wilden zien, zijn op en we hebben nog tijd over.  Wat doe je dan? Je gaat ergens heen, waar de zon schijnt, waar je hagelslag en stroopwafels kunt kopen en je Nederlandse televisie kunt kijken. We gaan een tijdje in Curaçao in een appartementje wonen, weer zelf koken, zonder al te veel ondernemen.  Begin Mei vliegen we naar Nederland en verheugen ons op het weerzien met de kinderen, kleinkinderen, familie en vrienden. Tot ziens!

Unsere Route:
San Carlos de Bariloche – Puerto Madryn – Trelev – Buenos Aires – Puerto Iguazu  (alles Argentinien)
Foz do Iguassu – Belem (Brasilien)
Paramaribo (Suriname)

Was für eine Reise!
Wir fliegen von Höhepunkt  zu Höhepunkt und das Ende kommt langsam in Sicht. In weniger als zwei Monaten fliegen wir nach Amsterdam, mit einem Kopf voller Eindrücke und Erinnerungen. Wo soll ich anfangen, es ist fast zu viel für ein Geschichtli.

Argentinien
“Cambio, cambio”  rufen die “Arbolitos” (Geldwechsler, buchstäblich: Bäumchen) auf der Avenida Florida in Buenos Aires. Die Leute machen Gebrauch von dieser halb-legalen Dienstleistung um Amerikanische Dollar zu kaufen, um so ihr Geld zu retten. Der Peso fällt und fällt, die Preise steigen und der Boden von der staatlichen Schatzkiste kommt in Sicht.

Das Land mit einem Papst und einer Königin, immer noch mit dem Image von einem entwickelten Land, steuert auf eine beinahe unvermeidliche Krise zu. Die Regierung probiert gegen zu steuern durch das Einfrieren der Preise und durch Einfuhrbeschränkungen. So kann es passieren, dass BMW Sojabohnen ausführen muss um Autos einführen zu können. Aber das Schlimmste ist, dass bei McDonald’s kein Ketchup mehr zu bekommen ist.

Wir probieren natürlich die Argentinische Wirtschaft zu unterstützen und geben fleissig Geld aus für Hotelübernachtungen, Essen und Trinken, Tours, Mietwagen und Flüge. Auf der Halbinsel Valdez sehen wir Magellan-Pinguine, See-Elefanten, aber vor allem eine grosse Kolonie Seelöwen. Was du auch im Fernsehen sehen kannst, siehst du hier dreidimensional, mit dem Wind in den Haaren und mit dem Geruch von Seelöwen-Fäkalien in der Nase. Das ist doch echt geniessen, oder?

Bei Punta Tombo musst du aufpassen, um nicht über die Pinguine zu straucheln. Es gibt so viele, die Schätzungen belaufen sich auf ungefähr eine Million!

In Buenos Aires besichtigen wir u.a. das Teatro Colon, eines der prächtigsten Opern-Gebäude der Welt.

Der Höhepunkt dieser Reise sind jedoch die Iguazu-Wasserfälle auf der Grenze mit Brasilien. Für dieses Natur-Phänomen gibt es keine Superlativen. Wir betrachten sie von oben und unten,  von der Argentinischen und Brasilianischen Seite, wir werden durchnässt und geniessen es. Hunderte donnernde Wasserfälle, du musst es gesehen haben, auch wenn es manchmal bei der Aussichtsplattform voll ist.

Suriname
Ein flaches Land mit viel Wasser, wo Niederländisch gesprochen wird, wo viele farbige Menschen wohnen, wo ist das? Nein, nicht die Niederlande, aber selbstverständlich Suriname. Obwohl seit 1975 von den Niederlanden unabhängig, lernen die Kinder in der Schule bis in die entferntesten Ecken  Niederländisch. Die Menschen hier sind so nett. Dass die Niederländer im 17. und 18. Jahrhundert in Afrika Sklaven gekauft und nach Suriname gebracht haben um in den Plantagen zu arbeiten, ist allgemein bekannt, das hat aber keinen Einfluss auf die guten Beziehungen zwischen den beiden Ländern.

Paramaribo, die Hauptstadt von Suriname, ist eigentlich ein grosses Dorf, mit seinen Holzhäusern in der Altstadt. Keine hohen Gebäude oder vierspurige Autobahnen. Eine relaxte Atmosphäre, mit feinem Essen, wie z.B. im Restaurant im Fort Zeelandia, direkt am Ufer des Suriname-Flusses. Erwachsene Männer spazieren hier mit ihren kleinen Vögeln in einem Käfig und organisieren Vogelgesang-Wettbewerbe. Prächtig, oder?

Natürlich muss man auch das Inland gesehen haben, also buchen wir eine Tour nach Anaula im Regenwald. Dass es regnen kann im Regenwald, war uns schon bekannt, aber dass soviel Wasser runterkommen würde, hatten wir nicht erwartet. Glücklicherweise stand am ersten Tag “schwimmen im Fluss” auf dem Programm, (obwohl wir das Wasser mit den Piranhas teilen mussten).

Curaçao
Die Länder, die wir sehen wollten, sind fertig und wir haben noch Zeit übrig. Was macht man dann? Du gehst irgendwo hin, wo die Sonne scheint, wo es Hagelslag und Stroopwafeln gibt, und wo man Niederländische Fernsehprogramme sehen kann. Wir wohnen eine Zeit lang in einem Appartement in Curaçao, wieder mal selber kochen, ohne all zu viele Aktivitäten.  Anfangs Mai fliegen wir wieder nach Amsterdam und freuen uns auf das Wiedersehen mit den Kindern, Enkelkindern, Familie und Freunden. Bis dann!

1. Jaap:
    10 maart 2014
    Goh, wat zien jullie mooie en interessante plaatsen, mensen en dieren!!! Om jaloers op te worden! (maar ik zou niet zo lang mijn eigen bed willen missen...)
    Bedankt weer voor het verhaaltje en de mooie foto's; geniet van de komende weken en tot ziens,
    liefs en groet, Jaap
  2. Rineke:
    10 maart 2014
    lieve monika en peter, wat een verrassing, wat een mooi
    verhaal en foto's wederom uit verre landen.
    blij dat het goed met jullie gaat.
    de wereld is groot, maar zo langzamerhand te klein voor jullie,
    waar moet de volgende reis nou weer naar toe ????
    de toekomst zal het leren !!!!
    en we zien jullie weer op de fam.bijeenkomst, goed vooruitzicht!!!
    veel plezier op jullie locatie en liefs van herman en rineke XX
  3. Jaap:
    10 maart 2014
    Ik heb jullie ook nog een berichtje gestuurd via [email protected]. Is dat aangekomen?
    Jaap
  4. Sile:
    Hallo ihr Zwei
    Danke für den interressanten Reisebericht und die Fotos.
    Die exotischen Tiere sind ja schön, aber mich würde ein Besuch in dieser alten Apotheke mehr begeistern.Da gibt es sicher viel zu entdecken.
    Wie war das Bad mit den Piranhas? Alle Zehen noch dran?
    Wir wünschen euch gute Erholung in Curacao und freuen uns schon sehr auf euren kurzen Besuch in der Schweiz im Juni.
    Vielleicht können wir ja vorher noch einmal skypen.
    Liebe Grüsse Sile+Pius
  5. Sile+Pius:
    10 maart 2014
    Ps: Der Reisebericht kam nur über die gmx Adresse. Ich glaube sunrise können wir vergessen.Keine Ahnung was da klemmt. Liebe Grüsse Sile
  6. Nicolette:
    11 maart 2014
    Weer erg leuk om jullie verhaal te lezen en de mooie foto's te zien! Ik moet dan vaak met veel plezier weer terugdenken aan onze belevenissen in zuid-Amerika :-).
    Geniet nog lekker van jullie verblijf in Curaçao en tot in mei!

Veel liefs

Niec
  7. Pauline:
    11 maart 2014
    Hoi pap en Monika,

Goed om te horen dat jullie het zo fijn hebben. Mooie foto's! Hier begint het ook al erg lekker weer te worden dus hopelijk blijft het zo als jullie weer hier zijn. Geniet nog even en tot snel!

Liefs Pauline en ook natuurlijk van de rest van de familie.
  8. Maria:
    12 maart 2014
    Van hoogtepunt naar hoogtepunt, wat een mooi leven. Bedankt voor het delen daarvan met ons. Ook de foto's laten ons een prachtig stuk van de wereld zien, waar ik nooit zal komen.
    Geniet van het uitrusten en tot ziens in Nederland, waar de zon ook steeds meer gaat schijnen.
    Liefs van Gerard en mij.
  9. Cees Dekker:
    21 maart 2014
    Hallo Peter en Monica,
    Jullie verslag leest als een boek.
    Erg leuk om nog wat van de economie van Argentinië te horen.
    Veel plezier nog de laatste weken.
    Hopelijk hebben jullie geen zwart gat na de terugkomst in EUropa.