7 juni 2015 - Noosa Heads, Australië

Down Under 2

Onze route:   Grampians, Little Desert, Mount Gambier, Robe, Meningie, Adelaide, Berri, Mildura, Swan Hill, Echuca, Wodonga, Bright, Holbrook, Goulburn, Emu Plains, Tuncurry/Forster, Harrington, North Haven, Port Macquarie, South West Rocks, Nambucca Heads, Ballina, Tweed Heads, Burleigh Heads, Toowoomba, Crows Nest, Bribie Island, Noosa Head.

We zijn los geslagen, eindelijk. We wijzigen onze route meerdere keren. Duizenden kilometers door de woestijn rijden om een steen (Ayers Rock) te gaan bekijken? Laat maar. Nog eens duizenden kilometers rijden om het Kakadu nationaalpark te bekijken? Ach, hoeft niet. De westkust met Perth? Te ver weg.

Later: toch zonde om deze bijzonder mooie bezienswaardigheden te laten vallen. Dus nu gaan we er toch heen, maar dan met het vliegtuig. Midden juli geven we de camper af in Brisbane. We hebben daarna drie weken de tijd om alles te bekijken. We hebben al heel veel moois gezien, maar dit gaat het hoogtepunt van onze Australië-reis worden.

Het gaat goed, hoor, met de brede camper op de verkeerde kant van de weg te rijden. De balans tot nu toe: een omgereden pionnetje en een gebroken zijspiegel. Gaat toch, of niet? Toch staan we liever ergens langer stil, dan dat we eindeloos kilometers vreten.

Als we ergens op een camping staan, gebeurt het vaak, dat mensen voor onze camper blijven staan en niet-begrijpend ons Zwitserse kentekenplaat aanstaren. Dat zijn ze hier niet gewend. Veelal moeten we dan uitleggen, hoe dat mogelijk is, waarom we dat doen en hoeveel het kost.

Waar je ook kampeert in Australië, je wordt vroeg wakker gemaakt. Het is alsof je in een volière slaapt. Niet alleen de Kookaburra’s zijn luid en duidelijk, maar de meerderheid van de hier levende vogels maakt er een lolletje van om je elke morgen het bed uit te pesten. Toch zullen we al die speciale Australische dieren missen.

Zoals de meesten van jullie al weten, gaat de Grote Reis langzaam ten einde. Het is mooi geweest, 22 landen in 4 jaren. Zwitserland wordt onze eindbestemming. Voor de laatste drie maanden van dit jaar hebben we al onderdak in Luzern gevonden en gaan vandaar op zoek naar een definitief verblijf. We verheugen ons op een leven in comfort, met wandelingen, fitness en cultuur. En… zo nu en dan een reisje om het af te leren. Natuurlijk spreekt ook Mr. Parkinson een woordje mee. Het is rustgevend te weten, dat goede medische zorg dichtbij is.

Dus dit is ook het laatste verhaaltje. We hopen, dat jullie er van hebben genoten.

Vele groeten

Peter en Monika

Down Under 2

Unsere Route:   Grampians, Little Desert, Mount Gambier, Robe, Meningie, Adelaide, Berri, Mildura, Swan Hill, Echuca, Wodonga, Bright, Holbrook, Goulburn, Emu Plains, Tuncurry/Forster, Harrington, North Haven, Port Macquarie, South West Rocks, Nambucca Heads, Ballina, Tweed Heads, Burleigh Heads, Toowoomba, Crows Nest, Bribie Island, Noosa Head.

Wir haben unsere ursprünglichen Reisepläne über den Haufen geworfen. Wir ändern unsere Routenplanung mehrmals. Tausende Kilometer durch die Wüste fahren um einen Stein (Ayers Rock) anzuschauen? Keine Lust dazu. Nochmals tausende Kilometer fahren um den Kakadu-Nationalpark anzuschauen? Ach, das muss nicht sein. Die Westküste mit Perth? Zu weit weg.

Später: es ist doch Schade um diese besonders schönen Sehenswürdigkeiten fallen zu lassen. Darum gehen wir doch hin, aber dann mit dem Flugzeug. Mitte Juli geben wir das Wohnmobil in Brisbane ab. Nachher haben wir drei Wochen Zeit um diese noch anzuschauen. Wir haben bereits viel Schönes gesehen, aber dies wird sicher einer der Höhepunkte unserer Australien-Reise werden.

Es geht echt gut, um mit unserem breiten Wohnmobil auf der falschen Strassenseite zu fahren. Der Stand bis jetzt: ein umgefahrener Markierungskegel und ein zerbrochener Aussenspiegel. Nicht schlecht, oder? Doch bleiben wir lieber irgendwo längere Zeit still stehen, als dass wir endlos Kilometer fressen.

Wenn wir irgendwo auf einem Camping stehen, passiert es oft, dass Leute vor unserem Wohnmobil anhalten und nicht-verstehend unser Schweizer Nummernschild anstarren. Das sind sie hier nicht gewohnt. Wir müssen des Öfteren erklären, wie das möglich ist, warum wir das so machen und wie viel das kostet.

Wo man in Australien auch kampiert, man wird immer früh geweckt. Es ist als ob man in einer Vogelvoliere schläft. Nicht nur die Kookaburra’s sind laut und deutlich zu hören, sondern die Mehrheit der hier lebenden Vögel macht sich ein Spässchen daraus, uns jeden Morgen früh aus dem Bett zu jagen. Doch werden wir die spezielle Australische Tierwelt vermissen.

Wie die Meisten von euch bereits wissen, geht die Grosse Reise langsam zu Ende. Es war schön, 22 Länder in 4 Jahren. Die Schweiz wird unsere End-Destination. Wir haben für die letzten drei Monate dieses Jahres eine möblierte Wohnung in Luzern gefunden, und werden von dort aus ein definitives Zuhause suchen. Wir freuen uns auf ein komfortables Leben, mit Wanderungen, Fitness und Kultur. Und... so dann und wann eine kleine Reise um es sich abzugewöhnen. Natürlich spricht auch Mr. Parkinson ein Wörtchen mit. Es ist beruhigend zu wissen, dass gute medizinische Sorge in der Nähe ist.

Das war unser letztes Geschichtli. Wir hoffen, ihr habt es genossen.

Viele Grüsse

Peter und Monika

1. Rineke:
    7 juni 2015
    het laatste intercontinale mooie reisverhaal van onze peter
    en monika. we hebben als thuisblijvers hierdoor
    "de wereld bekeken" door jullie ogen.
    met een dikke knuffel bedanken we onze avonturiers hiervoor.
    wij wensen jullie op het laatste hoogtepunt in australie
    heel veel goeds en op 6 augustus is de pret voorbij
    voorlopig, want….. erop uittrekken zit in jullie bloed!!!!
    lieve groet en we zijn vaak in gedachten bij jullie
    zelfs gisteravond nog tijdens de bridgeavond samen
    met jaap en gerard.
    XX XX rineke en herman .
  2. Rineke:
    p.s. correctie:
    intercontinentale !!!!!!!!!
  3. Jaap:
    Hoi Peter en Monika,
    je laatste reisverhaal... ik zal ze missen, jouw humoristische beschrijving van jullie belevenissen en de prachtige foto's van Monika. Ik wens jullie nog een paar heel fijne weken in het verre land en straks weer een veilig en gelukkige landing in jullie geliefde land.
    liefs en hartelijke groet,
    Jaap
  4. Jaap:
    8 juni 2015
    Hoi Peter en Monika,
    bijgaand ook een reactie van Betty.
    met hartelijke groet,
    Jaap
    ------------------------------------------------
    Hallo Jaap,
    Ook ik kreeg een bericht van Peter mbt hun laatste reisverslag en verdere informatie. Ik reageerde daarop maar dat bericht werd niet geaccepteerd en kon niet verstuurd worden. Wil jij uit naam van mij een berichtje sturen dat het mij niet lukte, dat ik hen een fijne tijd wens, het beste met zijn gezondheid en een mooie thuiskomst wens.
    Hartelijke groet, Betty
  5. Nicolette:
    10 juni 2015
    Weer een erg euk verhaal om te lezen en hele mooie foto's! Ik weet zeker dat er nog vele verhalen en foto's bij komen, maar dan van mooie reizen met een retourticket.
    Geniet nog van Australië en we kijken nu al uit om jullie in augustus weer te zien.

Veel liefs Nicolette, lasse, Mieke en Joris
  6. Pauline:
    11 juni 2015
    Hoi pap en Monika,

Leuk verhaal en mooie foto's. We gaan inderdaad ook jullie reisverhalen missen, maar wel weer lekker dat jullie dichter in de buurt zijn. Bo kijkt er al naar uit om bij jullie op bezoek te gaan bij de trampoline en skelters en vroeg laatst al wanneer we weer bij jullie op bezoek konden gaan. Geniet er nog lekker van en tot snel!

Liefs uit Amstelhoek
  7. Maria:
    14 juni 2015
    Hallo lieve Peter en Monika,
    Wat een spannend laatste reisverslag. Al die beslissingen, wel of geen heilige berg, wel of geen westkust, en dan aan de linkse kant van de weg rijden. Jullie zullen dan weer moeten wennen in Europa.
    Het waren weer prachtige foto's. Jammer dat je het ochtend fluitconcert er niet bij hoort. Echt een hele andere wereld, daar in Australië.
    Heel veel liefs,
    Maria