Segundo verhaaltje

4 december 2013 - Puerto Varas, Chili

Für Deutsch siehe weiter unten.

Onze route:
La Paz (Bolivië) – Uyuni (Bolivië) – San Pedro de Atacama (Chili) – Santiago-de-Chile – Puerto Montt (Chili) – Puerto Varas (Chili) – Puyehue (Entre Lagos, Chili) – San Carlos de Bariloche – San Martin de los Andes (beide Argentinië) – Pucon – Panguipulli – Puerto Varas (alles Chili).

Amaszonas vlucht Z8 310 van La Paz naar Uyuni (beide in Bolivië) is klaar om te vertrekken. Het twee- motorige propellor-vliegtuigje heeft 18 zitplaatsen, iedereen heeft een plaatsje bij het raam. We zitten vlak achter de open cockpit met zicht op alles wat daar gebeurt. Een beetje vreemd is wel, dat de co-piloot  links achter de stuurknuppel zit en de captain er achter in de passagier-cabine zit. Rechts in de cockpit zit een man met bruin-leren jack en een zonnebril op. Hij fungeert blijkbaar  als mentor / vlieg-instructeur. De co-piloot maakt een uiterst nerveuze indruk, wat ook ons enigszins ongerust maakt. Zowel de captain (vanaf zijn passagierstoel) en de man in het leren jack geven hem raad en proberen hem te kalmeren.  De start verloopt gelukkig zeer  goed, maar al gauw dreigt ongemak. Op de goed zichtbare neerslagsradar is in het midden een grote rode vlek te zien.  Oh oh, tijd om een tabletje tegen reisziekte in te nemen.  Met veel kunst- en vliegwerk en de inzet van de man met het leren jack wordt het slechte weer omvlogen en keert de rust weer terug in de cockpit.  De co-piloot is niet zo zeker van de juiste koers en haalt de luchtkaarten erbij.  De kaart wordt uitgevouwen en een paar keer gedraaid, en vervolgens weer weg gelegd. Dat hielp niet veel, maar gelukkig heeft de  man met het leren jack een smart-phone bij zich en hierop is de juiste  route goed zichtbaar.  De co-piloot blijft beverig, en de man met het leren jack slaat zijn arm om hem heen.  Wonder boven wonder landen we in Uyuni zonder problemen.

Alles in Uyuni is zout, behalve het eten.  Het hotel, de stoelen, het bed, alles van zout gemaakt. Hier bevindt zich de grootste zoutvlakte der wereld. Onze Jeep met chauffeur en gids vliegt over de vlakte.  Als orientatie dienen de verre, maar toch goed zichtbare bergen. Soms duidt de gids met de hand een kleine correctuur aan.  Twee graden zuid/zuid/oost (of zo iets) en we bereiken een „eiland“ vol met grote cacti.  Onze drie-daagse tour voert  ons door prachtige, weidse landschappen naar de grens met Chili.  Lagunes met duizenden flamingo’s,  blubberende modderpoelen en sissende geysirs doen ons telkens weer verbaasd staan over de wonderen der natuur.
Monika schiet prachtige foto’s, vroeger zouden we een fortuin aan filmrolletjes  hebben uitgegeven. Nu is er geen reden om zuinig aan te doen.  We zijn onder de indruk van de Atacama-woestijn, waar we als uitgelaten kinderen de zandduinen naar beneden huppelen en de prachtige zonondergang in de Valle de la Luna bewonderen.

Een geheel andere ervaring zijn de meerdere bezoeken aan  de Clinica Aleman in Santiago-de-Chile, waar na meerdere onderzoeken en veelvoudige inzet van de credit card bij Peter de diagnose „ziekte van Parkinson“ wordt vastgesteld. Niet leuk, maar toch geen reden om het bijltje er bij neer te gooien.  Vanaf nu reist Mister Parkinson met ons mee.

Hoe verder we naar het zuiden afzakken, des te kouder wordt het. (Wet van Archimedes). Hulpvaardige hotel-medewerkers bieden ons extra dekens en slepen kleine kacheltjes in onze kamer. Slapen gaat prima met die stapel dikke dekens, opstaan is het probleem.
Toch genieten we van het zee- en merengebied hier rond Puerto Montt en Puerto Varas. We boeken tours in de omgeving en zien pinguins (Chiloe), vulkanen (Puella),  watervallen (Petrohue),  en overal prachtig blauwe meren. De kleuren zijn hier veel intensiever als in Europa. Met een huur-auto maken we een achtdaagse tour door het merengebied van Chili en Argentinië. Een prachtige route, waarbij we voor het eerst condoren zien, majestueus voorbij glijdend.  Zeldzame araucarien-bomen staan op de voorgrond van vulkanen.  Dat we dit mogen meemaken!
Vele groeten
Peter en Monika

Unsere Route:
La Paz (Bolivien) – Uyuni (Bolivien) – San Pedro de Atacama (Chile) – Santiago-de-Chile – Puerto Montt (Chile) – Puerto Varas (Chile) – Puyehue (Entre Lagos, Chile) – San Carlos de Bariloche – San Martin de los Andes (beide Argentinien) – Pucon – Panguipulli – Puerto Varas (alles Chile).

Amaszonas-Flug Z8 310 von La Paz nach Uyuni (beide in Bolivien) ist startbereit. Das zweimotorige Propeller-Flugzeug hat 18 Sitzplätze, jeder hat einen Fensterplatz. Wir sitzen direkt hinter dem offenen Cockpit mit Sicht auf Alles, was dort passiert. Ein bisschen eigenartig ist es schon, dass der Copilot links hinter dem Steuerknüppel sitzt und der Captain dahinter im Passagierraum sitzt. Rechts im Cockpit sitzt ein Mann mit einer braunen Lederjacke und einer Sonnenbrille auf. Er fungiert offensichtlich als Mentor / Fluglehrer. Der Copilot macht einen äusserst nervösen Eindruck, was auch uns einigermassen beunruhigt. Sowohl der Captain (von seinem Passagiersitz aus)  als auch der Mann in der Lederjacke geben ihm Rat und versuchen ihn zu beruhigen. Der Start verläuft glücklicherweise sehr gut, aber bald droht Ungemach. Auf dem gut sichtbaren Niederschlagsradar ist in der Mitte ein grosser roter Flecken zu sehen. Oh, oh, Zeit um eine Tablette gegen Reise-Krankheit einzunehmen. Mit viel Geschick und mit Einsatz vom Mann mit der Lederjacke wird das schlechte Wetter umflogen und im Cockpit kehrt die Ruhe zurück. Der Copilot ist sich nicht sicher über den richtigen Kurs und holt eine Flugkarte. Die Karte wird ausgeklappt, ein paar Mal gedreht und anschliessend wieder versorgt. Das war nicht sehr hilfreich, aber glücklicherweise hat der Mann in der Lederjacke ein Smart-Phone dabei und darauf ist die richtige Route gut sichtbar. Der Copilot bleibt zittrig und der Mann in der Lederjacke schlägt seinen Arm um ihn.  Erstaunlicherweise landen wir unversehrt in Uyuni.

Alles in Uyuni ist Salz, mit Ausnahme vom Essen. Das Hotel, die Sessel, das Bett, alles aus Salz hergestellt. Hier befindet sich die grösste Salzebene der Welt. Unser Jeep mit Fahrer und Reiseführer fliegt über die Ebene.  Als Orientierung dienen die fernen, aber doch gut sichtbaren Berge. Manchmal deutet der Guide mit seiner Hand eine kleine Korrektur an. Zwei Grad Süd-Süd-Ost (oder so ähnlich) und wir erreichen eine „Insel“ voll mit grossen Kakteen. Unsere dreitägige Tour führt uns durch prächtige, weitläufige Landschaften zur Grenze mit Chile. Lagunen mit tausenden Flamingos, blubbernde Schlammlöcher, und zischende Geysire lassen immer wieder über die Wunder der Welt staunen.
Monika macht prächtige Fotos, früher hätten wir ein Vermögen für Filme ausgegeben. Jetzt mit der Digitalkamera gibt es keinen Grund mehr um zurückhaltend zu sein. Wir sind beeindruckt von der Atacama-Wüste, wo wir wie ausgelassene Kinder die Sanddünen herunterhüpfen und den prächtigen Sonnenuntergang im Valle del Luna bewundern.

Eine ganz andere Erfahrung sind die Besuche in der Clinica Aleman in Santiago-de-Chile, wo nach mehreren Untersuchen und nach mehrfachem Einsatz der Kreditkarte bei Peter die Diagnose „Parkinson’sche“ Krankheit festgestellt wurde. Nicht lustig, aber doch kein Grund um den Bettel hinzuschmeissen.  Ab sofort reist Mister Parkinson einfach mit uns mit.

Je weiter wir nach Süden runter bummeln, desto kälter wird es. (Gesetz von Archimedes). Hilfsbereite Hotelangestellte bringen uns extra Wolldecken und schleppen kleine Öfen in unser Zimmer. Schlafen geht tipp topp mit diesem Stapel an Wolldecken, das Aufstehen ist das Problem.
Trotzdem geniessen wir das Meer- und Seengebiet um Puerto Montt und Puerto Varas. Wir buchen Tours in die Umgebung und sehen Pinguins (Chiloe), Vulkane (Puella), Wasserfälle (Petrohue) und überall prächtige blaue Seen. Die Farben sind hier viel intensiver als in Europa. Mit einem Mietwagen machen wir eine achttägige Rundfahrt durch die Seengebiete von Chile und Argentinien. Eine prächtige Route, wobei wir zum ersten Mal majestätisch vorbeigleitende Kondore sehen. Wir sehen ausserdem prächtige Vulkane als Hintergrund für die seltenen Araukarien-Bäume. Was für ein Erlebnis!
Liebe Grüsse
Peter und Monika

1. Rineke:
    6 december 2013
    5 december…. en daar was de sinterklaasverrassing:
    het 2e VERHAAL van peter en monika !!
    wij vinden het elke keer weer spannend en boeiend om te
    lezen en ons in jullie avontuur te verplaatsen.
    wat een belevenissen en prachtige foto,s : winterjassen,
    zoutvlaktes, varieteiten, te veel om te benoemen,
    alles heeeeel bijzonder !!!!
    voor de reis, kerst en nieuwjaar ALLE GOEDS gewenst
    door rineke en herman XX XX
  2. Nicolette:
    7 december 2013
    Het ziet er weer erg mooi uit! En natuurlijk weer een erg leuk verhaal! Ik krijg gelijk weer zin om die kant op te gaan!
    Weer heel veel reisplezier en ik ben benieuwd wat jullie van het zuiden van Patagonië zullen vinden!

Veel liefs

Niec